
123 

 

Кансерватыўна-манархічны друк як крыніца даследаванняў па 

сацыяльна-палітычнай гісторыі Беларусі пачатку XX ст. 

М. М. Забаўскі 

І.І.Забаўская 

БДПУ (Мінск) 

 Гуртаванне кансерватыўна-манархічнага лагера ў Беларусі адбывалася з 

пачатку XX ст. і часткова было абумоўлена няздольнасцю мясцовых улад 

самастойна ліквідаваць рэвалюцыйную хвалю. Ідэалагічнай асновай яднання крайне 

правых была сістэма заканадаўчай дыскрымінацыі яўрэйскага і польскага 

насельніцтва. Афармленне іх у арганізацыі пачалося з канца 1905 – пачатку 1906 гг. 

Менавіта ў 1906 і 1907 гг. актывізаваўся і праўрадавы перыядычны друк. У 5 

заходніх губернях распаўсюджваліся з палітычных сталіц Расійскай імперыі і 

выходзілі на месцах дзесяткі часопісаў і газет, якія прапагандавалі тэрмін “Расія для 

рускіх”, выступалі за захаванне неабмежаванай манархіі, патрабавалі ўстанаўлення 

жорсткага рэжыму і дыскрымінацыі “іншародцаў”, і “іншаверцаў”. Яны даюць 

магчымасць прасачыць грамадска-палітычнае і нацыянальна-рэлігійнае становішча 

ў Віленскай, Віцебскай, Гродзенскай, Магілѐўскай і Мінскай губернях у пераломны 

гістарычны перыяд. А самае галоўнае ў тым, што перыядычны друк дае магчымасць 

адчуць атмасферу эпохі і тым самым з’яўляецца каштоўнай гістарычнай крыніцай. 

Зразумела, што кожная  з газет выражала і адстойвала пэўныя грамадска-палітычныя 

інтарэсы і гэта нельга не ўлічваць, аналізуючы змешчаную на яе старонках 

інфармацыю. Вызначым выданні, якія аказвалі найбольш значны ўплыў на 

насельніцтва і ўяўляюць пэўную навуковую цікавасць. 

 У першую чаргу гэта газета “Окраины России”. Яе заснавальнікамі былі 

прадстаўнікі рускай арыстакратыі, прафесуры, грамадскіх дзеячаў, купцоў, 

публіцыстаў. Рэдактарам газеты з’яўляўся П.Р.Бывалькевіч – беларус па 

паходжанню, а выдаўцом – П.А.Кулакоўскі. Першы нумар выйшаў 6 сакавіка 1906 г. 

у Санкт-Пецярбургу. “У гэты час, – адзначалі “Окраины России”, – палякі ўжо 

падрыхтавалі праект сваѐй аўтаноміі і ўзнікла пагроза адзінству імперыі”. З гэтага 



124 

 

дня і на працягу сямі гадоў (да 1912 г.) газета вяла раз’юшаную агітацыю, 

скіраваную супраць палякаў і каталіцкага касцѐла [1]. 

 У час спрэчак у I Думе газета “Окраины России” абрушылася з нападкамі на 

прыхільнікаў ідэі палітычнага адлучэння Паўночна-заходняга краю. “… вынікі 

выбараў паказалі, што руская зацікаўленасць у краі была праігнаравана… Больш 

таго, як выбаршчыкі, так і дэпутаты Дзяржаўнай думы сцвярджаюць, што яны 

будуць дабівацца рэформ у накірунку рэгіянальнай аўтаноміі і лакальным 

самакіраванні; у паветры – ідэя аб палітычнай аўтаноміі, часта можна чуць слова 

“сепаратызм””, – пісала “Окраины России”. 

 Прадстаўляючы сябе абаронцамі “рускага народа” у заходніх губернях, газета 

шырока выкарыстоўвала дэмагогію і разглядала яўрэйскі народ як заклятага ворага 

расійскай дзяржаўнасці і прывілеяванай нацыі. Антысемісцкая прапаганда 

дасягнула свайго апагея ў ходзе выбарчай кампаніі ў II і III Дзяржаўную думу. 

 Газета “Окраины России” з’яўлялась друкаваным органам “РУС” (“Рускага 

ўскраіннага саюза”), які аб’яднаў мясцовы “Саюз 17 кастрычніка” і СРН. Менавіта 

дзякуючы публікацыям на яе старонках мы даведаліся, хто каардынаваў дзейнасць 

правых сіл у Мінскай губерні. “Цэнтральнае месца ў час выбараў у Дзяржаўную 

думу на Заходняй ускраіне займаў архіепіскап Мінскі і Тураўскі Міхаіл, – пісала 

газета, – з ім раіліся, ѐн натхняў і падтрымліваў рускіх дзеячаў г. Мінска і яго 

губерні. Выбарам рускіх дэпутатаў у Думу ад Мінскай губерні мы абавязаны 

праасвяшчэннаму Міхаілу” [2]. 

 Задачу аб’яднання “рускіх” людзей Заходняга краю ставіла перад сабою і 

шавіністычнае “Паўночна-Заходняе рускае веча”. У планы арганізацыі, створанай у 

снежні 1905 г. у Вільні ўваходзіла “абарона” інтарэсаў рускага насельніцтва ва ўсіх 

праявах палітычнага і грамадскага жыцця. Органам саюза была газета “Белая Русь”. 

Выдавалася з 19 лютага па 20 чэрвеня 1906 г. у Вільні. Заснавальнікам і выдаўцом 

быў А.А. Даронаў, рэдактарамі – М.М.Дзмітрыеў, Дз.І. Даўгяла, А.А.Ляхвіцкі. 

Газета выступала за пануючае становішча у Паўночна-заходнім краі “рускай” нацыі, 

да якой адносіла праваслаўных беларусаў, украінцаў, адмаўляючы іх нацыянальную 

і культурную самастойнасць. 



125 

 

 Газета “Белая Русь” была не толькі грамадска-палітычным органам, але і 

літаратурнай крыніцай. Шматлікія матэрыялы з мастацкага жыцця Вільні і губерні 

друкаваліся ў рубрыцы “Тэатр і музыка” [3]. 

 З матэрыялаў як праўрадавай, так і ліберальнай перыѐдыкі мы высвятляем, 

што арганізацыі СРН, “РОС” існавалі ва ўсіх губернскіх і амаль ва ўсіх павятовых 

гарадах і мястэчках Беларусі. Яны актыўна дапамагалі адміністрацыі “рабіць 

выбары ” ў Думу. Тым больш, што ў дапамогу з Пецярбурга накіроўваліся 

інструктары, якія праводзілі агітацыю на месцах. У Пінску актыўную 

перадвыбарчую агітацыю з распаўсюджваннем пагромнай літаратуры праводзіў і 

сакратар У.М.Пурышкевіча І.М.Астроўскі. Ён так энэргічна выконваў ускладзеную 

на яго місію, што мясцовая паліцыя мусіла прыцягнуць “інструктара” да адказнасці 

за ўдзел у пагроме [4, с.124]. 

 Найбольш спрыяльныя ўмовы для дзейнасці крайне правых былі ў 

Магілѐўскай і Мінскай губернях. Шырокую агітацыю праводзіў Гомельскі аддзел 

СРН, узначальваемы царскім чыноўнікам Е.А.Брэнке. Разам з мясцовым 

чарнасоценцам А.Х.Давыдавым яны ўзначальвалі сходы крайне правых у Магілѐве, 

Віцебску і інш. гарадах [4, с.124]. 

 Атрымлівала субсідыі з урадавых фондаў і мела асабістую падтрымку 

П.А.Сталыпіна грамадска-палітычная газета велікадзяржаўна-шавіністычнага 

кірунку “Минское слово”. Рэдактары і выдаўцы Г.К.Шмід, Дз.Скрынчанка, 

І.Я.Паўловіч. Менавіта гэты орган друку дае магчымасць прасачыць, ў якіх умовах 

дзейнічала газета “Наша ніва” і фарміравалася беларуская нацыя ў пачатку XX ст. 

 З нумара ў нумар “Минское слово” друкавала матэрыялы, скіраваныя супраць 

раўнапраўя народаў Расіі, імкнулася дыскрэдытаваць беларусаў, беларускі друк, 

раіла выкрэсліць назвы Беларусь і беларусы. На старонках газеты падвяргаліся 

сакрушальнай крытыцы беларускія пісьменнікі Я.Купала, Я.Колас, Ф.Багушэвіч, 

Цѐтка і інш., беларуская мова. Аб’ектам шматлікіх нападкаў з’яўлялася газета 

“Наша ніва”. Газета распальвала нацыянальную варожасць супраць польскага і 

яўрэйскага народаў. У шматлікіх артыкулах заклікала губернскую адміністрацыю не 



126 

 

абмяжоўвацца рэпрэсіямі беларускіх дзеячаў і “Нашай нівы”, а “вырваць зло ў 

самым корані”. 

 Праграму “Минского слова” працягвала газета “Минское русское слово”. 

Выдавалася ў Мінску з 17(30).6.1912 да 28.2(13.3) 1913г. Падтрымлівала ўрадавую 

нацыянальную і аграрную палітыку, адмаўляла нацыянальную і культурную 

самастойнасць беларускага народа [5]. У апошнім нумары перадала сваю праграму 

газеце              “Северо-западная жизнь”. 

 Штодзѐнная грамадска-палітычная газета вялікадзяржаўнага шавіністычнага 

накірунку выдавалася з 10(23).8.1911 да 5.(18).9.1915 спачатку ў Вільні, а з сакавіка 

1913 г. у Мінску на рускай мове. Рэдактар-выдавец – вядомы публіцыст, член 

віленскай чарнасоценнай суполкі “Крестьянін” Л.Саланевіч. “Северо-западная 

жизнь” адмаўляла этнічную, нацыянальную і культурную самастойнасць 

беларускага народа, прызнавала толькі рэгіянальныя асаблівасці краю [6]. Газета 

вяла барацьбу з беларускім нацыянальным рухам, абвінавачвала газету “Наша ніва”, 

беларускіх пісьменнікаў у сепаратызме і дзяржаўнай здрадзе. 

 Спрабуючы згладзіць класавыя антаганізмы ў Беларусі С.Кавалюк і 

Л.Саланевіч выступалі за аб’яднанне ўсяго “рускага”(беларускага) праваслаўнага 

насельніцтва краю з рускімі памешчыкамі на платформе велікарускага 

нацыяналізму для барацьбы супраць “польскага засілля”. “У беларускага селяніна, – 

адзначала папярэдніца “Северо-западной жизни” газета “Белорусская жизнь”, – няма 

класавай варожасці (да рускіх памешчыкаў – М.З.) і натуральна, што з яго боку не 

будзе перашкод для такога аб’яднання”. Праўрадавы друк імкнуўся ачарніць 

беларускіх сялян, паказаць іх няздольнымі да самастойнай палітычнай і культурнай 

дзейнасці. У “Северо-западной жизни” адзначалася, што просты народ краю 

маласвядомы, каб выступаць самастойна. “Стаць на чале народных мас, – пісала 

газета, – прамы абавязак мясцовага рускага дваранства” [7]. 

 Велімі важнай крыніцай не толькі палітычнага становішча ў краі але і 

сацыяльна-эканамічнага жыцця насельніцтва, асабліва сялянства, з’яўляецца часопіс 

“Крестьянин”. Ён быў разлічаны, у першую чаргу, на заможнае праваслаўнае 

беларускае сялянства, выдаваўся штотыднѐва ў Вільні з 1906 па 1915 гг. 



127 

 

Заснавальнікам і выдаўцом быў С.Кавалюк. У выданні часопіса ўдзельнічалі 

П.Каранкевіч, Л.Саланевіч, А.Уруцэвіч. “Крестьянин” заклікаў умацоўваць асновы 

самадзяржаўя, працаваць “у рэчышчы рускіх пачаткаў у краі”, падтрымліваў 

сталыпінскую аграрную рэформу. Рэдакцыя часопіса тлумачыла, што галоўная мэта 

таварыства “Крестьянин” і аднайменнага часопіса “… дабіцца такіх умоў, пры якіх 

“беларускаму селяніну” аблягчалася б магчымасць пашырыць межы сваѐй 

зямельнай дробнай уласнасці, а польскі элемент не меў бы магчымасці ўтрымаць 

буйную зямельную уласнасць у сваіх руках”. Адным з недахопаў урадавага ўказа      

ад  9 лістапада 1906 г. “Крестьянин” лічыў утрыманне асноўнай часткі зямлі 

памешчыкамі-палякамі, таму ѐн прапаноўваў устанавіць норму на памешчыцкую 

зямлю ў 300-400 дзесяцін, а астатнюю прадаць сялянам [8]. 

 Часопіс “Крестьянин” з настойлівай паслядоўнасцю друкаваў матэрыялы 

супраць газеты “Наша ніва” і беларускай літаратуры ўвогуле, змяшчаў творы 

мясцовых аўтараў, урыўкі з твораў М.Някрасава, Л. Талстога. Таксама як і газета 

“Северо-западная жизнь” атрымліваў урадавую субсідыю. 

 Дзейнасць “Белорусского общества”, таварыства “Крестьянин” і аднайменнага 

часопіса была накіравана на актывізацыю работы крайне правых у нацыянальным 

руху. Так, на з’ездзе “народных прадстаўнікоў Паўночна-заходняга краю” ў жніўні 

1908г. у Вільні было прынята рашэнне падтрымліваць урадавы нацыянальны курс і 

садзейнічаць аб’яднанню “рускіх” сельскіх дзеячаў для культурнай “працы ў духу 

рускіх пачаткаў у краі”. Па прыкладу сталічных “патрыѐтаў” у Вільні ў лютым 

1912г. мясцовае рускае насельніцтва ў імкненні зберагчы нацыянальныя набыткі 

Расіі ў краі: веру, мову і народнасць, умацаваць духоўную і культурную сувязь з 

карэннай Расіяй. Старшынѐй саюза быў абраны С.А.Кавалюк [4, с.158] 

 Самай буйной з манархічных партый быў “Саюз рускага народа”, створаны ў 

лістападзе 1905г. у Пецярбургу. Галоўны савет саюза выдаваў афіцыйны друкаваны 

орган – газету “Русское знамя”. Існаваў і правінцыяльны манархічны друк: газеты – 

“Русский народ” (Яраслаўль),     “За царя и родину” (Адэса), 

“Сусанин”(Красноярск), часопіс “Мирный труд” (Харкаў), “Новое время” (Санкт-

Пецярбург) і інш. На тэрыторыі Беларусі ў 1906-1908 гг. існавала 47 мясцовых 



128 

 

аддзяленняў СРН. Гэта складала 3%  ад усіх улічаных чарнасоценных арганізацый 

імперыі [9]. 

 З 17(30).6.1912 да 12(05).1.1915 у Вільні аднавіла дзейнасць штоднѐвая 

грамадска-палітычная газета праваакцябрысцкага кірунку                  “Белорусский 

вестник”. Орган “Беларускага таварыства” (рэдактар П.В.Каранкевіч) стаў рупарам 

беларускай буржуазіі і правінцыяльнага чыноўніцтва. Газета выступала супраць 

беларускага перыядычнага друку і кнігавыдання, сцвярджала, што беларуская мова 

спынілася ў сваім развіцці на фальклорна-этнаграфічным узроўні. 

 Падводзячы высновы, неабходна прыгадаць, што гістарычная каштоўнасць 

перыѐдыкі, у прыватнасці кансерватыўна-манархічнага друку як гістарычнай 

крыніцы заключаецца ў важнасці падзей, працэсаў, лѐсах асобных дзеячаў, які 

знайшлі ў ім адлюстраванне. На падставе матэрыялаў, пачарпнутых з часопісаў і 

газет, можна меркаваць пра палітычную сітуацыю ў Беларусі ў пачатку XX ст.; 

вызначыць умовы, у якіх фарміравалася беларуская нацыя.  

 Ролю арганізатараў урадавых, манархічных сіл у Віленскай, Віцебскай, 

Гродзенскай, Магілѐўскай і Мінскай губерняў у нашаніўскі перыяд узялі на сябе 

газеты “Окраины России”, “Минское слово”,  “Северо-западная жизнь”,  

“Виленский вестник”, “Крестьянин” і інш. Асабліва іх дзейнасць актывізавалася ў 

час выбарчых кампаній у Дзяржаўную думу. Акрамя таго, указаныя выданні пільна 

сачылі за дзейнасцю “сваіх” дэпутатаў ад Беларусі ў самой Думе і часта цытавалі іх 

выступленні. Для таго, каб прыцягнуць на свой бок беларускае праваслаўнае 

сялянства і зрабіць яго надзейнай апорай, рэдакцыі газет патрабавалі ад урада 

паляпшэння іх эканамічнага становішча часткова за кошт польскіх 

землеўладальнікаў, перадачы малазямельным на выгадных умовах часткі 

дзяржаўных зямель, а таксама аслаблення палітычнага ўплыву яўрэйскай буржуазіі. 

Ігнараванне галоўных сацыяльна-эканамічных праблем, ігнараванне ў 

большасці насельніцтва агрэсіўнага антысемітызму абумовілі ўказам ўплыву крайне 

правых кансерватывных сіл і іх органаў друку, які суправаджаўся распадам 

большасці іх арганізацый к 1914 г. [9, с. 19]. 

 


